Συνεχίζοντας αγαπητοί μας Φίλοι και Φίλες το ταξίδι μας στις Κινηματογραφικές σχολές και ρεύματα, σήμερα θα ταξιδέψουμε ακόμα πιο πίσω και θα φτάσουμε στην χρονική γέννεση του Κινηματογράφου, στη δεκαετία 1920, κατά την οποία γεννήθηκαν οι πρώτες σχολές. Μια από τις ΠΡΩΤΟΠΟΡΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ ήταν

ο ΡΩΣΙΚΟΣ ΦΟΡΜΑΛΙΣΜΟΣ (1920-1930)

Το χρονικό και τοπικό πλαίσιο που συντελείται αυτό το Κινηματογραφικό καλλίτεχνικό θαύμα ήταν η ΣΟΒΙΕΤΙΚΗ ΕΝΩΣΗ στα πρώτα χρόνια μετά τη μεγάλη ΟΚΤΩΒΡΙΑΝΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ.


Οι παλιές συντηρητικές φόρμες σαρώθηκαν, τα συντηρητικά αρχέτυπα ανατράπηκαν και στη θέση τους ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ βρήκε μια νέα ΔΙΑΝΟΗΣΗ, μια νέα έκφραση που αποκαλέστηκε ΡΩΣΙΚΟΣ ΦΟΡΜΑΛΙΣΜΟΣ.


alt


alt

Εδώ βλέπουμε την ΘΡΥΛΙΚΗ ΣΚΗΝΗ στα σκαλιά της ΟΔΗΣΣΟΥ, από την ΤΑΙΝΙΑ ΕΠΟΣ του ΣΕΡΚΕΪ ΑΪΖΕΝΣΤΑΪΝ

"ΤΟ ΘΩΡΗΚΤΟ ΠΟΤΕΜΚΙΝ"

Η Διακήρυξη για την τέχνη του Β.Ι. ΛΕΝΙΝ στα 1922 δίνει το εναρκτήριο λάκτισμα για να ξεχυθεί αυθόρμητα και από τα κάτω όλος αυτός ο ποταμός καλλιτεχνικής και Κινηματογραφικής έκφρασης και δημιουργίας, που έδωσε μνημεία στον Παγκόσμιο Κινηματογράφο αλλά και τη δυνατότητα να βρούν χώρο έκφρασης χιλιάδες άνθρωποι και δημιουργοί.

Ο ΡΩΣΙΚΟΣ ΣΟΒΙΕΤΙΚΟΣ ΦΟΡΜΑΛΙΣΜΟΣ ήταν και η ΠΡΩΤΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΗΣ από τα 1922 έως τα 1927

Εκφραστές και δημιουργοί της μεγάλης αυτής σχολής ήταν οι:

 

  • ΛΕΒ ΚΟΥΛΕΣΩΦ: alt    Θ
Θεωρείται ο ΠΡΩΤΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ της ΑΙΣΘΗΤΙΚΗΣ του ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ. Στο ελεύθερο εργαστήρι του γεννήθηκαν ΙΕΡΑ "ΤΕΡΑΤΑ" του Κινηματογράφου όπως οι ΑΪΖΕΝΣΤΑΪΝ, ΠΟΥΝΤΟΒΚΙΝ, ΠΑΡΑΖΑΝΩΦ. Έδωσε τεράστιο βάρος στο ΜΟΝΤΑΖ και στη σειρά των πλάνων σε μια ταινία. Για αυτόν είχε τεράστια σημασία στο ΠΩΣ είναι κολλημένα τα πλάνα παρά στο ΤΙ ΕΙΝΑΙ αυτά τα πλάνα. 

 

alt

Από την ταινία "ΘΩΡΗΚΤΟ ΑΒΡΟΡΑ"

  • ΒΡΕΣΒΟΛΟΝΤ ΠΟΥΝΤΟΒΚΙΝ: Μαθητής του μεγάλου ΚΟΥΛΕΣΩΦ και συνεχιστής του έργου του.  Μίλησε για ΦΙΛΜΙΚΟ ΧΩΡΟ και ΧΡΟΝΟ, που είναι οι δύο ΑΙΣΘΗΤΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ του ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ βασισμένες πάνω στο ΜΟΝΤΑΖ. Ο Κινηματογράφος κατά τον ΠΟΥΝΤΟΒΚΙΝ  μπορεί να παρεμβάινει στο χρόνο και να δημιουργεί χώρους και χρόνους που δεν υπάρχουν πουθενά. Στις ταινίες του ΠΟΥΝΤΟΒΚΙΝ, τα ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ αποκτούν ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΑΞΙΑ όμοια με αυτή του ΗΘΟΠΟΙΟΥ. 
alt

" Η ΜΑΝΑ" (1926)

  • DZIGA VERTOF: ο τρίτος της μεγάλης Σοβιετικής σχολής. Έκανε επανάσταση στον Κινηματογράφο απο ...γεννησιμιού του. Κατάργησε τις κλασικές φόρμες και έδωσε πλατειά ελευθερία στην αφήγησή του. Συνεχείς αλλαγές ρυθμού, σοκ στον θεατή, πρωτοποριακές για την εποχή τεχνικές.Μία τέχνη δεν ορίζεται από την θεματολογία της, αλλά από τα όρια της τεχνικής της. Εκεί που τελειώνει η ανθρώπινη φαντασία, εκεί μπορεί να τελειώσει και η θεματολογία μιας τέχνης και πάντα εντός αυτών των συνόρων το χάος. Όμως ο Vertov, έφυγε μπροστά από τα κλασικά. Τα ανέτρεψε με τρόπο βροντώδη ίσως και βίαιο για την εποχή. Έκανε επανάσταση στην κινηματογραφική φόρμα, πριν η έβδομη τέχνη προλάβει να κάνει τα πρώτα της βήματα. Ίσως είναι αυτός και ο λόγος που έκτοτε το ντοκιμαντέρ δεν μπορεί να βρει τον καλλιτεχνικό του δρόμο προς της εξύψωση, γιατί απλά ...; πιο πάνω δεν πάει!
alt

  • SERGEI EISENSTEIN (ΣΕΡΓΚΕΪ ΑΪΖΕΝΣΤΑΪΝ): Ένα από τα ΜΥΘΙΚΑ "ΤΕΡΑΤΑ" της Έβδομης τέχνης. Γνήσιος μαθητής αλλά και θεμελιωτής του ΣΟΒΙΕΤΙΚΟΥ ΦΟΡΜΑΛΙΣΜΟΥ. Σημάδεψε με την παρουσία του τον ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ, πάντα στηριζόμενος στη δύναμη του ΜΟΝΤΑΖ, έδωσε στην ΤΕΧΝΗ συγκλονιστικές στιγμές της παγκόσμιας ιστορίας, με μια δύναμη κοινωνικού ρεαλισμού, που πραγματικά σε αφήνει άφωνο: Τα έργα του μιλάνε μόνα τους:
    • "Η ΑΠΕΡΓΙΑ"
    • "ΔΕΚΑ ΗΜΕΡΕΣ ΠΟΥ ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΑΝ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ"
    • "ΘΩΡΗΚΤΟ ΠΟΤΕΜΚΙΝ"
    • "ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΝΙΕΒΣΚΥ"
    • "ΙΒΑΝ Ο ΤΡΟΜΕΡΟΣ"
alt

Πέρα από σκηνοθέτης ο ΑΪΖΕΝΣΤΑΪΝ είναι και θεατρικός δραματουργός ανεβάζοντας στη ΜΟΣΧΑ πάρα πολλά θεατρικά κλασικά έργα. 
Δεν είναι εύκολο να μιλήσει κανείς για τον μεγάλο αυτό δημιουργό, για τον οποίο επιφυλασσόμαστε να κάνουμε ειδική μνεία.

alt

Η Σκηνή με το μωρό και το Λαό στα σκαλιά της ΟΔΗΣΣΟΥ στην ταινία "ΘΩΡΗΚΤΟ ΠΟΤΕΜΚΙΝ" θεωρείται μέχρι σήμερα η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ και ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΣΚΗΝΗ στην ΙΣΤΟΡΙΑ του ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ.